Dan Bárta & Robert Balzar Trio – Theyories

Zařazeno v Recenze 0 komentářů
INTERPRET: Dan Bárta & Robert Balzar Trio
DESKA: Theyories
VYDAVATELSTVÍ: Ansambl (Popron)
SKLADBY: In The Material World (Police), Brother Wolf (Cult), Too Young To Die (Jamiroquai), Someday in My Live (Simply Red), Isobel (Bjork), No Quarter (Led Zeppelin), Beating Aroung The Bush (ACDC), Evan After All (Finley Quaye), Last Chance Lost (J.Mitchell), Slow Car To China (G.Neuman), Fool of Me (M.Ndegeonchello), O Maria o felix puerpera (13th Century)
HODNOCENÍ: 8/10
Dan Bárta a Robert Balzar Trio - Theyories

Ačkoli je Robert Balzar Trio, jež Dana Bártu na novém albu Theyories doprovází, naší přední jazzovou kapelou, deska Theyories není čistě jazzovým počinem. Dan Bárta se v posledních letech profiluje také stále více do jazzu, ale na této desce plné předělávek popových pecek ukazuje svůj široký hudební rozhled a jako zpěvák potvrzuje, že mu nejsou cizí funky, rock ani dub.

Album má tradičně velmi kvalitní zvuk a stejně tak je na tom jeho hudební obsah – ať už jde o výběr jednotlivých skladeb nebo jejich osobité provedení. Desku pánové míchali a masterovali v prestižním Sears studiu v New Yorku pod vedením Jamese Farbera. Farber je jako zvukový inženýr podepsán pod mixem alb takových umělců jako jsou Brad Mehldau, Bruce Springsteen, All Jarreau nebo John Scofield. Masteringu se ujal mistr z nejpovolanějších – Mark Wilder, držitel mnoha cen Grammy. Bárta s Balzar Trio tak po krátké studiové odmlce znovu potvrzují, že jsou v našem muzikálním světě naprostou perlou. Jako jedni z posledních poctivých řemeslníků svých nástrojů (a mikrofonu u Bárty) se neskrývají za vykonstruované hluky, analogové ruchy, efekty a překomprimovaný zvuk, jež často nedovolí poodhalit pokličku vlastního uměleckého sdělení.

Takhle chválit projekt a desku hned na začátku recenze je trochu svazující, ale je mi líto – nemohu jinak. Cítím z té desky ohromný náboj, energii, nasazení i křehké city a inteligenci, dohromady zde kumuluje vše v posluchačův pocit blaženosti, naplnění a štěstí. Je mnoho lidí, kteří Bártovi a Balzarovi jejich spojení závidí, snaží se jim házet klacky pod nohy a haní bez ostychu něco, co u nás už tak dlouho chybělo. Já sám jsem si v době, kdy se Bárta odklonil od čistě rockové hudby blíž k pohodovkám mnul ruce a mnu si je s potěšením dodnes.

Dan Bárta a Robert Balzar Trio nahráli vlastně své první společné akustické album (pominu-li zástěrkou skrývaný band Illustratosphere). Jedná se o vlastní úpravy skladeb interpretů, které Dana Bártu v jeho pěvecké kariéře nejvíce ovlivnily. Nové CD tak obsahuje songy výrazných světových interpretů, jako jsou Björk, The Police, Simply Red, Jamiroquai, Led Zeppelin, AC/DC či Finley Quaye. V té spoustě experimentů a inovativních hudebních směrů, které aktuálně poslouchám, je tu opět jedno přímočaré a poctivé dílo zaměření na podstatu věci – melodii, rytmus, zpěv … prostě hudbu. Máme tu album plné notoricky známých tracků s diametrálně rozdílným hudebním zařazením a já z té desky mám upřímnou radost.

Theyories bylo pokřtěna v říjnu v pražském divadle Archa a od té doby se jeho obsah šíří všemi směry s těmi nejlepšími ohlasy. A není se čemu divit. Tahle čtverácká čtveřice prověřených muzikantů má vždy co nabídnout. Recenze těch, kteří hledají za jednotlivými tracky něco jiného, než bylo jazzmany zamýšleno nepočítám. Nejde tu o prvoplánový kalkul, ani o pozlátko, jde o to dotáhnout něco dobrého do cíle – ať to stojí, co to stojí. Já osobně dávám palec nahoru a těším se na živé provedení v některém z pražských klubů.

Napsal dne 6. listopadu 2010 Počet komentářů: 0
Téma : , , , Vytisknout