Interview s Mythematica

Zařazeno v Rozhovory 0 komentářů
Mythematica

Mythematica

Výtvarníka a muzikanta v jedné osobě, který stojí za projektem Mythematica, není myslím potřeba příliš představovat. Daniel Špaček působí v oblasti výtvarné a kreativní tvorby již pěknou řádku let a vy jej můžete znát díky uskupení Mimo-TV, jež se věnuje produkci psychedelického směru ve formě videa, animace a audiovizualizace.

Na poli české downtempo hudby bylo dlouho ticho a právě Mythematica je aktuálně jedním z nejaktivnější a kritiky nejvíce ceněných objevů, který stojí rozhodně za poslech. Debutová deska Mythematica byla pokřtěna už loni v Paláci Akropolis a od té doby ji můžeme slýchavat na Radiu 1, Wave, v internetových médiích i živě v klubech a na festivalech. Team portálu downtempo.cz se proto rozhodl věnovat historicky první rozhovor právě Danu Špačkovi a jeho zasněnému a místy velmi abstraktnímu projektu Mythematica. S Danem si povídal náš redaktor Jan Hnátek.

Máš venku desku, jenž vyšla minulý rok na labelu Quazi Delict records. Jaké jsou ohlasy?

Ohlasy jsou vesměs pozitivní, což mne těší. Nemá cenu zastírat, že poplácání po zádech dělá člověku dobře. Ale abych se přiznal, nějak více jsem po tom nepátral. Vím to jen z toho, co se mi doneslo a nebo co jsem slyšel přímo od konkrétních lidí.

Deska je opravdu vydařená. Je znát, že s ní bylo hodně práce. Jak dlouho jsi to dával dohromady?

Těžko počítat. Celá cesta byla poměrně dlouhá. Střídaly se v ní dny intenzivní práce s týdny, kdy na desku nebyl čas a nebo nálada, takže bych střílel hodně od boku. Zvládl bych to maximálně tak odhadnout podle časově nejstaršího tracku na desce a to je tak dva a půl až tři roky před vydáním samotné desky. Zkompletování a finalizace mně a Matoušovi (Godíkovi aka ZKA4T – pozn. redakce) zabralo skoro rok práce. Dávali jsme si velké pauzy.

Ukázka výtvarné tvorby - Ještírci

Ukázka výtvarné tvorby - Ještírci

Podle tvých stránek a informací z povedeného bookletu k desce je zřejmé, že rád maluješ. Je tam nějaké propojení muziky s hudbou? Na Mythematice se setkáváme se zasněnými místy a až pohádkovými náladami, tvoje ilustrace k tomu opravdu hezky sedí.

Ilustrace jsou moje zaměstnání, kterým se živím. Muzika je pro mě čistě koníček.

Jakým způsobem skládáš? Máš nějaké hudební vzdělaní nebo jsi samouk pracující metodou improvizace?

Moje hudební vzdělávání skončilo, když mě vyhodili z lidušky, protože jsem se učil noty nazpaměť a pak předstíral, že z nich hraju. Čili všechno k čemu jsem došel byl výsledek hraní si s počítačem. Nutno dodat, že neumím hrát na žádný nástroj, což počítač dokáže překlenout. Harmonie, stupnice a ostatní hudební teorie jsem se teď zpětně trošku naučil, protože jsem zjistil, že mi dokážou usnadnit práci. Nijak zvlášť se o ně ale neopírám. Snažím se skládat čistě pocitově, podle nějaké vnitřní intuice

Takže hudebně je to práce čistě elektronická? Máš nějaký oblíbený nástroj?

Na muzice, přestože vzniká v počítači, mne baví právě možnost spojovat elektroniku s analogovými nástroji, takže se to snažím skloubit neustále. Zkouším si nahrávat na různé nástroje nějaké fragmenty, se kterými pak pracuji. Spíš než klasické mne zajímají různé bizarní a netradiční instrumenty. Teď jsem si třeba pořídil starou vídeňskou citeru. Sám o sobě je to dost komplikovaný nástroj, ale když se naladí do určité harmonie, tak z toho vzniká zajímavý zvuk, který dokáže vytvářet velmi zajímavé a bohaté plochy. Vše pak vzniká jen tím, že se brnká na libovolné struny. Pro živé hraní by to bylo samozřejmě nepoužitelné, protože s jednou harmonií by si člověk dlouho nevystačil a naladění více než třiceti strun je otázkou delší doby. Ale na studiové nahrávání mi to vůbec nevadí.

A jaké máš vlastně vybavení?

Co se týče vybavení, tak mám čistě základní setup s MIDI klávesami, mixákem a studiovými odposlechy. Na sofistikované nahravání nemám zatím doma podmínky. To snad až někdy časem, když bude energie a prostor pro vlastní studio. Všechno co potřebuji nahrát kvalitně – zejména náročnější nástroje a nebo vokály – nahráváme ve studiu u Matouše, protože ten je na to vybavený velice dobře.

Sleduješ technologický vývoj virtuálních instrumentů a pluginů?

Ukázka výtvarné tvorby - Ali

Ukázka výtvarné tvorby - Ali

Nové pluginy ani moc intenzivně nesleduji. Po prvním setkání s hudebním software, VST instrumenty a efekty jsem si prošel klasickou křivkou, kterou asi většina lidí. Zpočátku jsem zkoušel všechno možné a pak postupně začal eliminovat a spíš se zaměřoval na důkladnější poznání daného nástroje. Pro mě taky bylo docela zásadní to, že jsem začal trochu sám studovat jak digitální zvuk funguje a jaké procesy uvnitř takových virtuálních instrumentů probíhají. Ve výsledku mě překvapilo, že muzika zas až tolik různých postupů a efektů nepoužívá, alespoň z mého původní laické představy. Výtvarné věci jsou co se týče efektování mnohem divočejší. Ale těch málo principů v kombinacích dokáže dělat v podstatě všechno, co clověk potřebuje.

Hardwarové mašinky jsou krásné retro, které mám zvukově i filozoficky moc rád. Jejich zvuk je počítačem nenahraditelný, ale v současné době na ně nemám prostor. Až na čerstvý přírůstek Yamaha DX-7, se kterým se postupně seznamujeme, veskrze nic nemám. A zároveň – ty co by mě opravdu zajímaly, nejsou zrovna nejlevnější, takže s tím si asi ještě počkám. Každopádně práce s hardwarový zařízením znamená i úplně jiný přístup ke skládání a ten paradoxní downgrade, co se týče uživatelské přívetivosti má taky něco do sebe.

Máš nějaké hudební vzory? Co tě v poslední době v muzice nějak nadchlo nebo ovlivnilo? Ať už doma nebo v zahraničí.

Inspirativních ikon mám spoustu a to, že si z nich inspiraci beru, mě nikterak netrápí. Potřebu nějaké totální originality jsem nahradil spíše nějakým upřímným pocitem a přístupem k tomu, co dělám. V dnešní době by se člověk musel zavřít někde do jeskyně na konci světa, aby dokázal produkovat zcela původní muziku. Zároveň všechno co člověk tvoří je součástí nějakého širšího kulturního pole, ve kterém je přirozené a zároveň životně prospěšné, aby se věci mezi sebou ovlivňovaly a reagovaly na sebe. V poslední době mě třeba hodně dostalo CD My Little Forest od izraelského Argamana nebo kompilace Imaginary Friends od Ultimae. Spíše teď hodně času věnuju poslechu starších věcí libovolných žánrů. Většinou tedy poslechových a pomalejších věcí. Cokoliv od jazzu, přes downtempo, ambient, idm až po klasiku. Na poslech preferuji raději instrumentální věci bez zpěvu – lépe se pak dokážu soustředit na muziku jako takovou. Zároveň ty nezpívané věci mají i mnohem komplexnější strukturu, jsou to víc skladby, kdežto zpívané věci jsou spíš písničky.

Jak jsi spokojený s převedením desky do koncertní podoby? Kde tě můžeme vidět?/) To kdyžtak doplním z tvého webu). Plánuješ do budoucna nějakou širší spuluprácí s dalšímy muzikanty? Nebo si dáš tzv. poprodukční oddech. 🙂

Živé hraní je pro mě vždycky trošku oříšek. Právě proto, že neumím excelovat na žádný nástroj. Takže to, že hraji live je živé hraní vlastně jen z určité povrchní části. Na jedné straně se to snažím vynahradit tím, že hraji remixy svých věcí v podobě v jaké nevyšly a zároveň hraju věci, které nejsou na desce. Navíc vše doplňujeme vizuální stránkou věci. Co je pro mě zajímavé je jamování s různými hudebníky. Snažím se je různě střídat a hledat nové souvislosti. Každý z nich k muzice, co dostane ode mne k dispozici jako podklad, přistoupí svým vlastním způsobem a to je přesně to, co mě na tom baví a zajímá.

V období vydání desky se mi i rozrostla rodina, takže v uplynulém roce jsem se skládání věnoval jen tehdy, když se na to našla chvilka. Teď se to začíná časově trochu zlepšovat, takže snad začnu i víc produkovat. Ale nikam nespěchám, nic mě netlačí 😉

Máš nějaký osobní cíl, kterého bys chtěl dosáhnout? Ať už na poli hudebním nebo výtvarném?

Dělat věci, které budou přinášet radost a zajímavé myšlenky jak mě, tak i těm, ke kterým si najde má tvorba cestu.

Díky za rozhovor.

Já děkuji rovněž 🙂

Pokud si chcete poslechnout ukázku tvorby projektu Mythematica spolu s jinými ikonami ambientní a downtempové scény, před nedávnem vyšla kompilace VA – Chillbasics Vol. 1 – Carving Mirages, která je zdarma ke stažení zde.


Napsal dne 1. dubna 2010 Počet komentářů: 0
Téma : , , , Vytisknout

Sdílet na sociální síti

Sdílet obsah na Facebook Sdílet obsah na MySpace Poslat článek na Twitter Sdílet obsah na Líbím se ti

0 komentářů

Tento příspěvek není možné komentovat.

Předchozí článek
«
Následující článek
»